Drogowe zamieszanieCiekawostki i sensacje dotyczące ruchu drogowego w Szczecinie, a także pomocne informacje dla kierowców, polecane warsztaty, myjnie, podjazdy.

Jazda na suwak obowiązkowa? To się okaże!

Dla tych co wiedzą, krótko: istnieje szansa, że jazda na suwak będzie obowiązkowa, wszędzie tam, gdzie zostanie postawiony znak sugerujący tego typu jazdę. Być może także wszędzie tam, gdzie jest zwężenie drogi. Niestety, projekt zmian obejmuje także inne znaki drogowe, dlatego pomimo, że sprawa wydaje się prosta, sama zmiana może nastąpić dopiero z końcem 2018 roku (tak planują rządzący).

Pozostaje nam na chwilę obecną nieść dobrą nowinę i samemu propagować tego typu zachowania na drodze oraz tam gdzie pojawia się znak, stosować się do niego wierząc, że ten kto go postawił chciał dobrze.

Dodam tylko, że projekt zmian w przepisach, ma nie tylko na celu dołożenie nowego znaku i przepisów przy nim obowiązujących, ale także karanie kierowców, którzy nie zastosują się do znaku i w wyniku ich własnej głupoty, spowodują kolizję, nawet jeśli to kierowca zmieniający pas (wpychający się) doprowadzi do zdarzenia.

Szeryfowie drogowi mają więc jeszcze trochę czasu aby poszaleć, ale też na spokojnie pogodzić się z tym, że jazda na suwak ma więcej zwolenników jak przeciwników.

Przeczytaj, jakie kary i za co grożą gdy chcemy być jak „szeryf drogowy”.

Warto pamiętać, że wraz z jazdą na suwak (zamek błyskawiczny) należy także pamiętać o innych udogodnieniach i zachowaniach na drodze, jak, np.:

  • tworzenie tuneli na drogach (miejsca na środku, między pasami) umożliwiających przejazd służb, np. karetki, policji, straży,
  • zachowanie płynności jazdy, bez zbędnego zatrzymywania się czy „wychylania” ze swojego pasa,
  • wzajemny szacunek na drodze.

Ustalmy jedno, jazda na suwak wcale nie musi przyśpieszyć rozładowania korków, bo w końcu za zwężeniem, ruch będzie ciągle taki sam. Mimo to jazda na suwak robi nam dobrze z kilku powodów: wykorzystujemy całą infrastrukturę drogi, która niezależnie od tego gdzie następuje zwężenie, nadal służy do jazdy a nie stania, aut nie ubędzie, ale korek rozkłada się pomiędzy wszystkie pasy, co np. w mieście może mieć kluczowe znaczenie. Ponadto jazda na suwak zapewnia płynność jazdy, a więc zakładając że korek posuwa się do przodu, kierowcy zmieniają pas przed zwężeniem, wg. z góry ustalonej kolejności a nie każdy po swojemu.

W chwili obecnej brak jazdy na suwak powoduje, że rodzą się szeryfowie drogowi, którzy skutecznie blokują ruch na wszystkich pasach, a także Ci, którzy zmieniają pas wcześniej, np. 200 m przed zwężeniem, co często kończy się tym, że chociaż chciał dobrze, to zablokował pas „dupskiem” swojego auta, tym, którzy jednak chcieli korzystając z wolnego pasa, dojechać do jego końca. Kolejną ważną rzeczą jest problem blokowania pasów, które nie tylko służą do jazdy w kierunku „korkującego” się sznura aut, ale np. pozwalają na jazdę w lewo czy w prawo, a więc „nie chcę cwaniakować” tylko po prostu chcę skręcić. Tego szeryf drogowy nie rozumie.

Jazda na suwak wielu kojarzy się z cwaniactwem, czy jednak jazda po mieście i zmiana pasa ruchu 100 metrów przed skrzyżowaniem jest cwaniactwem, czy może jazdą zgodnie z przepisami i warunkami na drodze.

Blokując bezpodstawnie pas ruchu, nie tylko zmniejszamy płynność, generujemy wydłużenie korków (niekoniecznie ich szybsze rozładowanie), a także blokujemy inne pojazdy, z które z jakiś powodów chcą jechać i nie ma znaczenia czy to rodzina wracająca z wakacji, w aucie bez klimatyzacji, z trójką dzieci, rodząca żona, mąż ze złamaną nogą, karetka, policja czy straż.

Ten wpis jednak nie ma uczyć, a jedynie dać nadzieję, że dobre zmiany wejdą szybko w przepisy ruchu drogowego. Przypomnę także, że problem szeryfów nie tyle dotyczy „blokady” pasa ruchu, co także innych zachowań jakie temu towarzyszą, a zaliczyć do nich trzeba przede wszystkim brak używania sygnalizacji, agresywne wyjazdy i zajeżdżanie drogi, blokowanie wielu pasów ruchu na raz. To jest karalne! 

Przeczytaj, jakie kary i za co grożą gdy chcemy być jak „szeryf drogowy”.

P.S. Obrazek zaciągnięty z serwisu moto.pl

Facebook Comments

RelatedPost

No votes yet.
Please wait...

Tags: , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *