Drogowe zamieszanieCiekawostki i sensacje dotyczące ruchu drogowego w Szczecinie, a także pomocne informacje dla kierowców, polecane warsztaty, myjnie, podjazdy.

Światła do jazdy w dzień – wady i zalety

O światłach do jazy w dzień, możecie poczytać więcej we wpisie technicznym oraz poznając moje zdanie na temat jakości ich wykonania. Poniżej przedstawiam zestawie zalet i wad, świateł do jazdy w dzień zarówno montowanych samodzielnie, jako akcesorium, oraz tych będących od 2011 roku na fabrycznym wyposażeniu nowych samochodów.

Przeczytaj więcej o prawidłowym montażu świateł do jazdy dziennej oraz przepisach prawnych.

Światła do jazdy w dzień, montowane jako dodatkowe wyposażenie, samodzielnie:

Zalety:

  • niewielkie zużycie energii, sięgające od kilku do kilkunastu watów,
  • element dekoracyjny pojazdu,

Wady:

  • niewielka powierzchnia świecenia,
  • prawnie dopuszczony zakres mocy, który w większości przypadków pozwala na montaż słabych świateł, niewidocznych w dzień,
  • barwa świateł, zimna biała lub bardzo zimna biała (niebieska), źle widoczna na pojeździe z dużej odległości, imitująca odblask,
  • słaba jakość wykonania, doprowadzająca do szybkiego zużycia diod i spadku mocy,
  • częste awarie, doprowadzające do świecenia wybranych diod lub pojedynczego panelu,
  • błędy w montażu świateł, sprowadzające się  do ręcznej obsługi świateł oraz ich działania wraz ze światłami mijania,
  • prawnie dopuszczony brak połączenia ze światłami pozycyjnymi, co już przy lekko odbiegających od DOBRYCH warunkach pogodowych, może utrudniać widoczność pojazdu innym uczestnikom ruchu.

Zalety używania dodatkowych świateł do jazy w dzień są proste i nie sposób się z nimi nie zgodzić, jednak większość wymienionych wad, powinno być traktowane także jako konieczność dodatkowej pracy/sprawdzenia jakości urządzeń.

Wymieniłem je jako wady, dlatego, że wielu kierowców nie zwraca  w ogóle uwagi na te elementy, wychodząc z założenia, że samo kupno i montaż (odpowiednio certyfikowanych świateł) jest wystarczające do tego aby spełnić wymagania prawne jak i poczuć się „bezpiecznie” na drodze.

Światła do jazdy w dzień montowane fabrycznie, od 2011 roku we wszystkich nowych pojazdach:

Zalety: 

  • niewielkie zużycie energii, sięgające od kilku do kilkunastu watów,
  • element dekoracyjny pojazdu,
  • duża powierzchnia świecenia,
  • duża moc, pozwalająca na identyfikację pojazdu z dużej odległości,
  • w większości przypadków połączenie z czujnikami zmierzchu, deszczu oraz automatycznym przełączeniem świateł na mijania (wymóg prawny),

Wady:

  • prawnie dopuszczony brak połączenia ze światłami pozycyjnymi, co już przy lekko odbiegających od DOBRYCH warunkach pogodowych, może utrudniać widoczność pojazdu innym uczestnikom ruchu.

Jak widać, światła do jazdy w dzień montowane fabrycznie, rozwiązują wiele problemów świateł montowanych samodzielnie, a przy tym zyskują dodatkowe korzyści, nie tylko wpływające na późniejszą kontrolę patrolu policji czy stacji diagnostycznej, ale i bezpieczeństwo kierującego i innych uczestników ruchu na drodze.

Przeczytaj więcej o światłach do jazdy w dzień i sprawdź, dlaczego nie warto oszczędzać.

Facebook Comments

RelatedPost

No votes yet.
Please wait...

Tags: , , , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *